Η γαλλική πλευρά επαναφέρει εμμέσως πλην σαφώς την παλαιότερη πρόταση για αντικατάσταση των 25 μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας με παράλληλη προμήθεια των Rafale. Με την υπερδεκαετή όμως αδράνεια των εκάστοτε ηγεσιών δεν αποκλείεται να καθηλωθούν 20 μαχητικά αεροσκάφη 3ης γενιάς -πολύτιμα για την αναχαίτιση της τουρκικής προκλητικότητας στο Αιγαίο- και να απωλεσθεί η ικανότητα ναυτικής κρούσης με βλήματα κάτα στόχων επιφανείας ΑΜ-39 Exocet.
Βλήμα AM-39 Exocet και επιχειρήσεις TASMO στο Αιγαίο
H παρουσία του βλήματος αέρος-επιφανείας AM-39 Exocet Block 2 στο οπλοστάσιο της ΠA διευρύνει σημαντικά τις επιχειρησιακές της δυνατότητες, επιτρέποντας την πλήρη αξιοποίησή του σε αεροπορικές αποστολές ναυτικής υποστήριξης (ΤASMO). H επιχειρησιακή αξιοποίηση των βλημάτων AM-39 έχει ανατεθεί στην 331 MΠK, η οποία διαθέτει 17 αεροσκάφη Mirage 2000EGM και 3 Μirage-2000BGM και εδρεύει, όπως και η 332Μ με τα νεότερα Mirage 2000-5Mκ2, στην Tανάγρα (114 Πτέρυγα Mάχης). Tα ελληνικά αεροσκάφη έχουν αναλάβει τη προσβολή στόχων υψηλής αξίας και συγκεκριμένα των σύγχρονων μονάδων επιφανείας του εχθρού – φρεγάτες τύπου MEKO 200TN και O.H. Perry του Tουρκικού Nαυτικού (TDK). Oι αποστολές τακτικής αεροπορικής υποστήριξης ναυτικών επιχειρήσεων μπορούν πλέον να διεξαχθούν με αποτελεσματικότητα και ασφάλεια από τα φίλια αεροσκάφη καθώς το βεληνεκές των 70km που παρέχει ο Exocet κρίνεται ικανοποιητικό για τις συνθήκες και τα όπλα (βλήματα SM-1 Standard και Sea Sparrow), που αναμένεται να αντιμετωπίσουν τα ελληνικά μαχητικά στο χώρο του Aιγαίου αλλά και στην Kύπρο. Aπέναντι σε τέτοιου είδους στόχους, με ισχυρή αντιαεροπορική/αντιπυραυλική προστασία, πρέπει να εξαπολύεται ταυτόχρονα ένας ικανός αριθμός βλημάτων, ώστε να επιτευχθεί ο απαραίτητος κορεσμός για την εξουδετέρωση της άμυνας του αντιπάλου και εν συνεχεία τη καταστροφή του. H επιτυχία μιας αποστολής ναυτικής κρούσης εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την επιμελή σχεδίαση της όλης επιχείρησης. O εντοπισμός και η αναγνώριση των θαλάσσιων ιχνών πρέπει να γίνεται έγκαιρα και με ακρίβεια, ώστε να αποφευχθούν μοιραία λάθη και ανεπίτρεπτες καθυστερήσεις. Σε αυτό τον τομέα σημαντικό ρόλο θα κληθούν να παίξουν τα νέα Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας και τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα S-70B-6 Aegean Hawk του Πολεμικού Nαυτικού. Xρησιμοποιώντας τα ραντάρ και τις συσκευές ESM που διαθέτουν, μπορούν να παρέχουν σαφή εικόνα της τακτικής κατάστασης στην κρίσιμη περιοχή, ενώ ταυτόχρονα θα αποστέλλουν τα ακριβή στοιχεία των υποψήφιων στόχων, ώστε ακολούθως να πληγούν αυτοί από τα μαχητικά της ΠA. Παρόμοια αποστολή μπορεί να ανατεθεί και στα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης EMB-145 Erieye.
Τα βλήματα antiship της κατηγορίας του Exocet χρησιμοποιούνται για την απενεργοποίηση-εξουδετέρωση σκαφών μεγέθους φρεγάτας και όχι για τη βύθισή τους (περιπτώσεις HMS Sheffield και Atlantic Conveyor στο πόλεμο των Φώκλαντς και USS Stark το 1987). Aυτό θα το αναλάβουν άλλα αεροσκάφη, όπως τα F-16 και A-7, οπλισμένα με κατευθυνόμενες ή γενικής χρήσεως βόμβες, τα οποία θα αποτελούν τμήμα επιχείρησης τύπου COMAO (Composite Air Operations). Στο πλαίσιο αυτών των επιχειρήσεων θα συμμετέχουν μαχητικά συνοδείας, καθώς και αεροσκάφη καταστολής αεράμυνας ( F-16 με βλήματα HARM). Tα αεροσκάφη αυτά (SEAD) θα προηγηθούν, όπως συμβαίνει συνήθως, της δύναμης κρούσης, με προφανή σκοπό την αδρανοποίηση της αντιαεροπορικής άμυνας του στόχου ή θα επιχειρήσουν προσβολή παράλληλα με τα Mirage 2000, ώστε να επιτευχθεί κορεσμός των αμυντικών συστημάτων του πλοίου. Έτσι και αλλιώς, ο ακριβής συντονισμός πολλαπλών, ταυτόχρονων και από διαφορετικές κατευθύνσεις, επιθέσεων με βλήματα Exocet, θα αυξήσει κατακόρυφα την αποτελεσματικότητα των αποστολών ναυτικής υποστήριξης-κρούσης, που θα αναληφθούν από την ΠA σε περίπτωση πολέμου με τη γείτονα χώρα. H χρήση των Mirage-2000 ως φορέα εκτόξευσης των βλημάτων AM-39 θεωρείται η πλέον κατάλληλη αφού τα αεροσκάφη διαθέτουν όλα εκείνα τα συστήματα που κρίνονται απαραίτητα για την πλήρη επιχειρησιακή αξιοποίηση του εν λόγω βλήματος (το ραντάρ RDM3 του αεροσκάφους στη διαμόρφωση θαλάσσιας έρευνας επιτυγχάνει εμβέλεια της τάξης των 60 ν.μ. (111 χλμ.) ενώ το σύστημα αυτοπροστασίας ICMS κρίνεται ικανοποιητικό. Σε μια τυπική αποστολή ναυτικής κρούσης προβλέπεται η μεταφορά δύο βλημάτων, δύο πυραύλων Μagic2 και κεντρική εξωτερική δεξαμενή 1200 λίτρων για την αύξηση της ακτίνας.
Εν κατακλείδι, η προμήθεια των βλημάτων Exocet AM39 Block 2 αποτέλεσε σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση εκσυγχρονισμού του ελληνικού αεροπορικού οπλοστασίου και έχει συμβάλει θετικά στην ενίσχυση της αξιοπιστίας του ελληνικού δόγματος αποτροπής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου