Oι τράπεζες έβαλαν χέρι… και στο επίδομα ανεργίας.


Ευθυμιάδης

Το «σκληρό πρόσωπο» των τραπεζών βλέπουν ο τελευταίο χρονικά διάστημα οι δανειολήπτες.
Η πρακτική από πλευράς πιστωτικών ιδρυμάτων έχει αλλάξει δραματικά, καθώς σε πρώτο πλάνο έχουν την εξασφάλιση των χρημάτων που έχουν διαθέσει.
Έτσι, πέρα από τις όποιες ρυθμίσεις δανείων έχουν πραγματοποιήσει με στόχο να μην εμφανίσουν κόκκινα δάνεια, το τελευταίο χρονικό διάστημα διαβάζουν αναλυτικά τα… ψιλά γράμματα και προχωρούν σε δεσμεύσεις ακόμη και επιδομάτων ανεργίας.
Σύμφωνα με καταγγελίες που έφτασαν στην «Α.τ.Κ.» το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι τράπεζες έβαλαν χέρι και στο επίδομα ανεργίας.
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα δανειολήπτη που εξοφλούσε κανονικά το καταναλωτικό του δάνειο σε τράπεζα, πληρώνοντας 100 ευρώ το μήνα.
Ωστόσο, πριν από δύο μήνες απολύθηκε και περίμενε το επίδομα ανεργίας.
Όταν επισκέφθηκε την τράπεζα για να κάνει ανάληψη του επιδόματος, διαπιστώθηκε ότι είχε γίνει ήδη ανάληψη όλου του ποσού από την τράπεζα για να αποπληρωθούν οι δόσεις του δανείου, το οποίο δεν βρισκόταν σε καθυστέρηση ούτε εμφάνιζε το παραμικρό πρόβλημα.
Όταν θορυβημένος ο δανειολήπτης ρώτησε το διευθυντή του υποκαταστήματος για την «περίεργη» ανάληψη, τότε αυτός τον παρέπεμψε στους όρους που υπέγραψε όταν πήρε το καταναλωτικό δάνειο.
Οι καταγγελίες αυτές πληθαίνουν το τελευταίο χρονικό διάστημα, καθώς οι τράπεζες ξαναδιαβάζουν τα ψιλά γράμματα και προχωρούν σε μονομερείς αναλήψεις των χρημάτων.
Βέβαια, από την πλευρά τους οι δανειολήπτες και οι καταθέτες συνήθως δεν έχουν διαβάσει τους σχετικούς όρους.
Για παράδειγμα, για το άνοιγμα ενός απλού λογαριασμού σε μια τράπεζα, οι όροι με τους οποίος καλείται να συμφωνήσει ο πελάτης φτάνουν τις έξι σελίδες και ξεπερνούν τους 70 συνολικά!
Ανάμεσα σε αυτούς «κρύβεται» και ο γενικός όρος, που επιτρέπει τις αναλήψεις για την εξόφληση χρεών. Βέβαια, είναι γενικά διατυπωμένος και συμφέρει αποκλειστικά την τράπεζα, βάζοντας στη «γωνία» τους καταθέτες και τους δανειολήπτες.
Τι αναφέρει ο όρος που επικαλούνται οι τράπεζες και έχουν υπογράψει όλοι όσοι έχουν έστω και έναν καταθετικό λογαριασμό στην τράπεζα; Ότι «ο Πελάτης εξουσιοδοτεί ανέκκλητα την Τράπεζα να χρεώνει, χωρίς ειδοποίησή του, στο λογαριασμό οποιασδήποτε κατάθεσή του, σε οποιοδήποτε Κατάστημα της Τράπεζας και αν αυτός τηρείται, κάθε απαίτησή της εναντίον του από οποιαδήποτε αιτία και σε οποιοδήποτε νόμισμα, είτε αυτή είναι παρούσα είτε μελλοντική, ακόμα και μη ληξιπρόθεσμη».
Ακριβώς σε αυτό βασίζονται για να κάνουν αναλήψεις ακόμη και επιδομάτων ανεργίας κατά τη δική τους κρίση, ανεξάρτητα από το ύψος της οφειλής αλλά και από την εξυπηρέτηση της.
Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχει ξεκινήσει όλες τις διαδικασίες για τον έλεγχο και την αντιμετώπιση τέτοιων πρακτικών, αλλά μέχρι στιγμής το ζήτημα δεν έχει επιλυθεί.
Ωστόσο, σημειώνει ότι είναι παράνομη η πρακτική των πιστωτικών ιδρυμάτων να προβαίνουν μονομερώς σε μερική ή πλήρη ανάληψη του μισθού ή της σύνταξης που κατατίθεται στους τηρούμενους σε αυτά λογαριασμούς μισθοδοσίας και συντάξεων.
Οι έλεγχοι για το θέμα άρχισαν από τη Γενική Γραμματεία μετά από καταγγελίες καταναλωτών, καθώς η ανάληψη γίνεται χωρίς να υπάρχει ειδική εντολή του κατόχου του λογαριασμού, συνήθως αμέσως μόλις κατατίθεται ο μισθός ή η σύνταξη, με αποτέλεσμα να μην μπορεί ο καταναλωτής να εισπράξει και να διαχειριστεί το ποσό του μισθού του ή της σύνταξής του για την κάλυψη των βασικών του βιοτικών αναγκών.
Το υπουργείο σημειώνει ότι τα πιστωτικά ιδρύματα δικαιολογούν την εν λόγω πρακτική τους με την επίκληση όρων που εμπεριέχονται στα «ψιλά γράμματα» συμβάσεων ανοίγματος λογαριασμού κατάθεσης ή πιστωτικών συμβάσεων, που τους επιτρέπουν να προβαίνουν σε αναλήψεις «γενικώς και αορίστως» από λογαριασμούς των καταναλωτών για την εξόφληση των οφειλών τους προς αυτά.
Πρόκειται, ωστόσο, για προδιατυπωμένους όρους, που χαρακτηρίζονται συχνά από αδιαφάνεια και αιφνιδιάζουν τους καταναλωτές, οι οποίοι, άλλωστε, δεν έχουν τη δυνατότητα να τους διαπραγματευτούν.
Επισημαίνεται ότι η νομοθεσία απαγορεύει την κατάσχεση απαιτήσεων μισθών ή συντάξεων.
Απαγορεύει, όμως, και την κατάσχεση από λογαριασμούς μισθοδοσίας ποσού ίσου με έναν τουλάχιστο μισθό ή μία σύνταξη (άρθρο 982 παρ. 3 Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας).
Η προστασία αυτή υπαγορεύθηκε από το γεγονός ότι πλέον οι καταβολές μισθών και συντάξεων γίνονται συνήθως μέσω των τραπεζών.

Τι είναι υποχρεωμένοι να κάνουν οι καταθέτες και δεν το γνωρίζουν

Ορισμένοι από τους όρους που υπογράφει όποιος ανοίγει λογαριασμό

1)Η τράπεζα έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί μονομερώς αναλήψεις για την εξόφληση των οφειλών των καταθετών προς αυτήν.
2)Στην περίπτωση που η τράπεζα εκδίδει βιβλιάριο κατάθεσης, ο πελάτης είναι υποχρεωμένος να το διατηρεί καθαρό και ατσαλάκωτο, να το φυλάσσει με προσοχή και να το προσκομίζει σε κάθε κατάθεση ή ανάληψη. Η τράπεζα δικαιούται να ζητάει και σε άλλες περιπτώσεις την εμφάνιση του βιβλιαρίου αν έχει συμφέρον. Κατά την εξόφληση του λογαριασμού ο πελάτης είναι υποχρεωμένος να παρουσιάσει το βιβλιάριό του στην τράπεζα για να το ακυρώσει.
3) Η τράπεζα δεν ευθύνεται για την τυχόν πλαστογράφηση ή μη γνησιότητα της υπογραφής του δικαιούχου στα Δελτία Πληρωμής ή σε εξουσιοδοτικές επιστολές, παρά μόνο σε περίπτωση αποδεδειγμένου δόλου υπαλλήλου της.
4)Ο πελάτης εξουσιοδοτεί ανέκκλητα την τράπεζα να χρεώνει, χωρίς ειδοποίησή του, στο λογαριασμό οποιασδήποτε κατάθεσή του, σε οποιοδήποτε κατάστημα της τράπεζας και αν αυτός τηρείται, κάθε απαίτησή της εναντίον του από οποιαδήποτε αιτία και σε οποιοδήποτε νόμισμα, είτε αυτή είναι παρούσα είτε μελλοντική, ακόμα και μη ληξιπρόθεσμη.
πηγή: http://www.apogevmatini.gr/?p=93972

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου