Νέο σύνταγμα για την Τουρκία

Νέο σύνταγμα προτίθεται να εκπονήσει ο Τούρκους Πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο χαιρετίζει, αλλά ταυτοχρόνως υποστηρίζει ότι αυτό θα πρέπει να έχει πολιτικό χαρακτήρα και να απαλλάσσει τη χώρα από την επίδραση και επιρροή του στρατού. Αυτή ήταν η θέση του Ζαν Κριστόφ Φιλορί, ο οποίος μίλησε χθες ενώπιον της Μεικτής Διακοινοβουλευτικής Επιτροπής Τουρκίας - ΕΕ. Ο κ. Φιλορί, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος από πλευράς Επιτροπής για τις ενταξιακές διαδικασίες Τουρκίας - ΕΕ, πρόσθεσε ότι συνιστά «βήμα προς την ορθή κατεύθυνση» η τροποποίηση του τουρκικού Συντάγματος. Όμως, τόνισε, αυτό το οποίο απομένει είναι να δούμε πώς οι διατάξεις αυτές θα εφαρμοστούν στην πράξη.

Και επικαλούμενος τον Ταγίπ Ερντογάν περί της ανάγκης νέου Συντάγματος, παρατήρησε ότι αυτό θα πρέπει να απαλλάσσει τη χώρα από την επιρροή του στρατού.
Σύνταγμα και ελευθερίες
Καλεσμένος στη συνεδρίαση ήταν και ο Τούρκος Μόνιμος Αντιπρόσωπος στις Βρυξέλλες Σελίμ Κουντεράλπ, ο οποίος επισήμανε ότι από τις 27 Σεπτεμβρίου έχει κατατεθεί ενώπιον της Μεγάλης Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης πακέτο νομοθετικών ρυθμίσεων, με στόχο την εφαρμογή των αναθεωρημένων άρθρων του Τουρκικού Συντάγματος. Σύμφωνα με τον Τούρκο πρέσβη, οι τουρκικές συνταγματικές αλλαγές θα αρχίσουν να τίθενται σε εφαρμογή πριν από τις γενικές εκλογές, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν πριν από το καλοκαίρι του 2010. Ο πρέσβης Κουντεράλπ εξήγησε γιατί είναι σημαντικές οι αλλαγές στο Σύνταγμα, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι προσφέρουν περισσότερες πολιτικές, κοινωνικές και συνδικαλιστικές ελευθερίες.
Η γενοκτονία
Πέραν του ενημερωτικού σκέλους της συνεδρίασης της Μεικτής Διακοινοβουλευτικής Επιτροπής Τουρκίας - ΕΕ (ΜΔΕΤΕ) υπήρξε και συζήτηση για τις λεγόμενες «εισηγήσεις» (recommendations) επί διαφόρων θεμάτων που αφορούν τις σχέσεις Τουρκίας - ΕΕ, τις οποίες μέλη της εν λόγω Επιτροπής φιλοδοξούν να εκπονήσουν. Γίνεται, μάλιστα, προσπάθεια για προώθηση τουρκικών θέσεων από την πίσω πόρτα και η δημιουργία θετικού κλίματος, για να επηρεαστούν η ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και εν συνεχεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Πρόκειται για τέσσερεις εισηγήσεις -δεν πρόκειται για εκθέσεις- που έχουν τη δική τους πολιτική σημασία και αφορούν στις σχέσεις της Τουρκίας με την ΕΕ. Οι δυο από τις τέσσερεις είναι σχεδόν έτοιμες ενώπιον της ΜΔΕΤΕ και αφορούν θέματα μετανάστευσης, βίζας και ζητήματα ξενοφοβίας και το ρατσισμού. Η δεύτερη παρουσιάζει σοβαρό πρόβλημα, διότι υπάρχει ισχυρή και κάθετη διαφωνία μεταξύ της Ευρωπαίας εισηγήτριας και του Τούρκου εισηγητή, ο οποίος ζητά την κατάργηση της κοινοτικής οδηγίας κατά της γενοκτονίας, που παραπέμπει σε αυτήν των Αρμενίων.
Συμφωνία Επανεισδοχής
Το κείμενο για τη μετανάστευση, για τα θέματα κατάργησης της visas και της Επανεισδοχής έχουν έντονο φιλοτουρκικό χρώμα και από μεγάλη μερίδα ευρωβουλευτών, μεταξύ των οποίων οι Κύπριοι, Ελλαδίτες, Γερμανοί και άλλοι θεωρούν ως εντελώς απαράδεκτο. Ειδικώς επί του θέματος της Επανεισδοχής γίνονται στο προσχέδιο αναφορές για διάλογο από μέρους της Τουρκίας και της ΕΕ για τα θέματα της μετανάστευσης, με παροχή από την ΕΕ προς την Τουρκία οικονομικής και τεχνικής βοήθειας προς την Άγκυρα, προκειμένου να ανταποκριθεί στα ζητήματα ασύλου και μετανάστευσης.
Το θέμα της μετανάστευσης και δη της Επανεισδοχής είναι περίπλοκο και αρκετοί εκ των ευρωβουλευτών υποστήριξαν ότι ο τρόπος με τον οποίο είναι γραμμένο το προσχέδιο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το ζήτημα της μετανάστευσης είναι παγωμένο στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο από τον περασμένο Ιούνιο, διότι Γερμανία, Ελλάδα, Κύπρος, Βουλγαρία, Αυστρία είχαν διαφωνήσει με την πρόταση που είχε φέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατόπιν διαβουλεύσεων με την Τουρκία, για το ζήτημα της Συμφωνίας Επανεισδοχής (Readmission Agreement). Δηλαδή, όταν ξένοι παράνομοι μετανάστες εισέρχονται στην ΕΕ μέσω Τουρκίας, η χώρα αυτή να τους δέχεται πίσω μετά από τη σύλληψή τους. H τουρκική πρόταση, την οποία στην ουσία αποδέχθηκε η Επιτροπή, προτείνει να δοθούν χρήματα και τεχνική βοήθεια στην Τουρκία αμέσως, αλλά η χώρα αυτή να αρχίσει να εφαρμόζει την Συμφωνία Επανεισδοχής μόνο όταν εγκριθεί από τη Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση. Η έγκριση υπολογίζεται να πάρει από 3 έως 6 χρόνια! Η Τουρκία δηλαδή γι' αυτό το χρονικό διάστημα θα παίρνει από την ΕΕ χωρίς να δίνει.
Σημεία αιχμής
Στο ζήτημα αυτό υπάρχουν άλλα δυο σημεία αιχμής:
1. Γίνεται από την Επιτροπή εισήγηση όπως οι παράνομοι μετανάστες, που εισέρχονται στην ΕΕ μέσω Τουρκίας και συλλαμβάνονται, μετά από πάροδο πέντε ετών να αποκλείονται από τη Συμφωνία Επανεισδοχής. Δηλαδή, να μην τους παίρνει πίσω η Τουρκία.
2. Υπάρχει πρόβλημα στον καθορισμό του όρου παραμεθόριος περιοχή. Στην περίπτωση της Τουρκίας με την ΕΕ, η Άγκυρα δεν αποδέχθηκε τον καθορισμό και το περιεχόμενο της ορολογίας, που η ΕΕ έδωσε σε άλλες περιπτώσεις, όταν υπέγραψε ανάλογες συμφωνίες. Ενώ, δηλαδή, σε άλλες περιπτώσεις, όταν συλλαμβάνεται στην παραμεθόριο ένας παράνομος μετανάστης μπορεί να επιστραφεί με βάση τη Συμφωνία Επανεισδοχής στη χώρα από την οποία παρανόμως προήλθε, στην περίπτωση της Τουρκίας, κάτι τέτοιο, δηλαδή η σύλληψη στην παραμεθόριο, δεν θα συνιστά αμάχητο τεκμήριο επανεισδοχής. Ενδεχομένως, ο μετανάστης να έχει το ίδιο καθεστώς με εκείνον που μπορεί να συλληφθεί στην «Ομόνοια», οπότε θα πρέπει να γίνει έρευνα και άλλες διατυπώσεις, για να εξακριβωθεί η χώρα από την οποία παρανόμως π.χ. εισήλθε στην Ελλάδα.

Ισχυρισμός Επιτροπής

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ισχυρίστηκε προς το Συμβούλιο ότι αυτή ήταν η καλύτερη διαπραγμάτευση την οποία μπορούσε να κάνει με την Άγκυρα, η οποία τηρεί σκληρή στάση. Υπό αυτές τις συνθήκες, το ζήτημα της Συμφωνίας Επανεισδοχής σχετίζεται με εκείνο της ελευθεροποίησης της βίζας για τους Τούρκους πολίτες, όπως συμβαίνει με τους πολίτες υποψήφιων για ένταξη κρατών. Εν ολίγοις, για να προχωρήσει το θέμα της κατάργησης της βίζας, η Τουρκία θα πρέπει να καταστεί πιο διαλλακτική και να αρχίσει μια νέα διαπραγμάτευση με την Επιτροπή, στο θέμα της Συμφωνίας Επανεισδοχής.
Άνοιγμα κεφαλαίων
Στην ίδια εισήγηση για τα θέματα μετανάστευσης γίνεται αναφορά για το άνοιγμα τουρκικών ενταξιακών κεφαλαίων, δηλαδή του 23 για τη δικαιοσύνη και τα θεμελιώδη δικαιώματα, και του 24 για τη δικαιοσύνη, την ελευθερία και την ασφάλεια. Είναι αντιληπτό ότι τα κεφάλαια αυτά παραμένουν παγωμένα, επειδή η τουρκική στάση και συμπεριφορά στα εν λόγω όπως και σε άλλα θέματα θεωρείται απαράδεκτη.
ΠΗΓΗ: sigmalive  ΚΑΙ http://greeknation.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου